Dit is een 48V accu lader uit een boot. Door vocht en stroom te combineren krijg je heel interessante gevolgen. Alles wat aan de meest-plus kant hing is weg gevreten.
Dit ziet er heftiger uit dan het is. Het board is voorzien van een conformal coating die schade aan traces en vias voor het grootste deel heeft voorkomen. Er waren een paar vias weggerot en hier en daar een stukje trace. De schade was vooral oxidatie van onderdeel pootjes. Wat condensators, weerstanden en diodes. Het meeste werk is dat de coating weg moet en de grote onderdelen waar vocht onder kan zijn gekropen.
Na schoonmaken en vervangen van de rotte onderdelen heb ik de boel met een verse coating ingespoten. Dit soort reparaties is veel werk doordat een harde conformal coating als hier is gebruikt alles lastig maakt. Desolderen is een ramp omdat een desoldeerbout de tin smelt en dan opzuigt. Door de coating blijft het gat aan de andere kant van het board afgedekt en valt er weinig te zuigen.
Er was een tweede lader van dit type waar twee van de vier IGBTs waren overleden. Het probleem is dat deze fabrikant liever heeft dat het ding niet te repareren is door van veel onderdelen, incl de IGBTs, de opdruk weg te laseren en zo de stapel e-waste te laten groeien. Ik heb op basis van de stromen en spanning en meting aan de 2 nog goede IGBTs een paar dikke IGBTs uitgezocht als vervangers. Als er andere kapotte onderdelen zijn, vooral ICs, dan is de fout vinden lastig tot onmogelijk omdat je niet weet wat het onderdeel is. Zonder schemas moet ik weten wat een onderdeel is en wat het doet. Daar zijn datasheets van de component fabrikant voor. Maar zonder merk en type onderdeel kun je ook geen datasheet zoeken.