Deze meter gaf na lang stilstaan fout meldingen bij het opstarten. Hij moest weer in gebruik worden genomen en daarom gecalibreerd worden. De boel open gemaakt om wat scoop en DMM metingen te verrichten. De voedingspanningen waren aanwezig en correct maar met nogal wat rimpel. Dat heb ik verholpen en tevens de back-up batterij vervangen. Het advies van Datron was iedere 5 jaar. Hij was nog vol maar een verse kan geen kwaad. Als de batterij te leeg raakt kan de meter zijn calibratie data niet langer vast houden.
Het is altijd leuk om dit soort redelijk zeldzame apparaten van binnen te mogen zien. Normaal gesproken hou je ze dicht en zo schoon mogelijk. Maar om ze te repareren moet je ze nu eenmaal open maken. In het midden twee piggyback PCBs met handgeschreven stickers met serienummer en assembly nummer. Dat laatste is voor beide gelijk dus het zijn de originele Vrefs. Niet dat daar twijfel over was, de hele geschiedenis van af nieuw is bekend want de eigenaar heeft er van af nieuw mee gewerkt.
Er zitten een paar voedingrails in met schakelende voedingen. Deze zitten op het digitale board.
Hier zat een probleem wat zo niet op te lossen was. Dat alu plaatje links boven zat vast met schroeven waarvan er een paar met geen mogelijkheid los wilde. Aangezien de TRMS converter werkte en er verders niets vreemds was deze met rust gelaten. De schroeven zijn absoluut gezien wel te verwijderen maar dingen als uitboren, slagschroevendraaiers of andere vormen van geweld ga je niet toepassen op een 8,5 digit meter. Als de converter defect was geweest wordt het een ander verhaal, dan moet het wel. Daarnaast gebruikt de eigenaar de AC meetfunctie van de meter nooit.
Deze meter heeft net als de Keysight/Agilent/HP3458 een zelf-kalibratie mogelijkheid. Tegenwoordig hebben meer high-end meters dat (bv mijn Keithley 7510 7,5 digit meter) Na reparatie is hij naar Fluke gestuurd voor Kalibratie en weer in gebruik genomen.