Thyristor regeling

Dit is iets van een schip, het schakelt met 4 enorme thyristors iets aan/uit. De reden waarom ik het plaats is omdat dit een probleem geval was om diverse redenen. Er waren schemas maar het ging niet aan zonder de zekering te laten klappen. Alle ICs verwijderd en getest, 3 ICs waren kapot. Maar toen begon het. Er zit een opamp welke een sample neemt van de AC van de trafo, dit versterkt hij en geeft het door naar opamp nummer 2. Dit werkte soms maar meestal niet. Meten gaf de vreemdste waarden maar alles klopte. De uitgang liep vast tegen de voedingrail. De ingang klopte ook en de opamps waren goed. Alles geïsoleerd van de rest en nog het zelfde. Alle onderdelen waren goed. Opamps er weer af en met de weerstanden etc in een breadboard geduwd, het werkte. Dus de onderdelen waren zeker goed. Na lang zoeken de fout gevonden. De vieze dikke keiharde conformal coating was gaan geleiden. Na een hoop poetsen was hij nog steeds niet weg maar in ieder geval isoleerde hij weer.

Verder zat het vol met rotte solderingen, de elcos waren rot, 2 folie condensators sloegen door en alle moeren en bouten waar de hoge stroom door liep waren zwaar geoxideerd. De laatste zoektocht was een trafo welke de thyristor gates aanstuurde. Een ervan was blijkbaar ooit vervangen maar ipv de originele bevestiging (die nogal wat thermische massa had) was het ding met 4 pinnetjes “zwevend” gemonteerd. De soldeer was duidelijk gedaan met een soldeerbout die het niet trok. 2 aansluitingen zaten los en maakte alleen nog een (zwaar geoxideerd) druk contact. Daarom werkte het soms wel en soms niet.

Dit was geen gewone reparatie meer, dit was een complete restauratie.

Overzicht, de trafos zitten tussen de twee boards. Die grote koelprofielen staan onder spanning (230VAC)
Zonder boven PCB
De bovenkant

Reacties zijn gesloten.