Fluke 336 current clamp meter

In the red rectangle are 2 resistors missing

Two of these meters came in for repair.  Someone already did his best to make the problem bigger. The first one had a problem with the function switch. It would not select a function. The cause was a man made problem. 2 resistors from the function voltage divider escaped. They were ripped from the pads. Probably when someone tried to remove the switch deck C ring. Number 2 was way off and  had unstable readings.

After placing new resistors the measurements were also on number 1 very unstable. The cause was hidden under the switch deck. I found it thanks to the microscope.

metal-dust between traces

The space between the tracks was filled with metal dust from the switch. It stayed there thanks to  the grease they used to lubricate the switch. This caused leakage current. After cleaning they were way off so probably someone first tried to adjust things. 

The meter without the top cover

They contain no special parts, except maybe the processor (that is placed out of sight under the display.) According to Fluke they are not repairable because there are no parts available. 

Adjusting them is not to difficult. Only the AC current is a bit a hassle. The trimpot is placed on the back and accessible via the battery cover. But not with the batteries installed. To make a big enough current you need something like a Fluke 5500 coil. You feed it with 10A. Because it has 50 windings all going through the clamp, the meter sees 500A. 

I have made my own version on a perplex plate so I can place the meter on it’s display and the clamp is still at the optimal centered place. That way the trimpot is accessible (without the batteries so I feed it with a lab supply. ) and I can see the display. 

The current multiplier

HDW Elektronik Echoflex T10-1 TDR reflexanalyser

Na reparatie

Dit is een Time Domain Reflection “meter”. Het is eigenlijk een scoop en pulsgenerator in een behuizing. De puls wordt in een kabel gestuurd en het scoopdeel kijkt of er een reflectie is en geeft dat weer op het scherm. De tijd tussen puls en reflectie is om te rekenen naar afstand. Een open geeft een tegen gestelde reflectie. Net als op de foto hierboven. Een short geeft een reflectie met de zelfde polariteit als de puls. Een correcte afsluiting geeft een perfect vlakke lijn omdat er dan geen reflecties zijn. Ook onregelmatigheden zie je terug. 

Deze TDR is bedoeld voor meting aan kabels in industrie/bouw maar het soort meting wordt voor diverse andere toepassingen gebruikt. Veel moderne VNA’s hebben TDR ingebouwd. Er zijn er die afstanden van minder dan een mm kunnen meten, of de dikte van een vloeistof die drijft op een andere vloeistof. Het concept bestaat al sinds de jaren 60. Ik heb er ooit een gebruikt om een defect kerstboomlampje te vinden. 

Deze was nogal dood. Hij stierf in actie met rooksignalen. Er zijn geen schemas te vinden wat het een stuk lastiger maakt. Hij bestaat uit 4 delen. Een voeding en analoog signaal pcb, een digitaal pcb en een pcb wat oa de sweep opwekt. En natuurlijk de beeldbuis.

Het digitale deel en de beeldbuis

In de voeding was een transistor en 2 tantalen overleden. In het sweepboard het IC wat de sweep maakt. In het digitale pcb een hele rits tantalen die af en toe doorsloegen. Verder nog wat verbrande weerstanden. Ook de voeding adapter deed het niet meer. 

voeding en signaal pcb

Philips PM-3208

Aan analoge scoops werken is altijd leuk. Afregeling is vaak wel erg veel werk bij de +100 MHz scopen. Maar dit is een 20 MHz scoop. Dat zit veel eenvoudiger in elkaar. Deze moest afgeregeld worden vanwege de vervangen onderdelen.

Je moet wel een echt serieuze reden hebben om ze te laten repareren want ze hebben zo goed als geen economische waarde meer. 

Maserati Biturbo ignition ECU

The problem zone

This is the ignition controller from an 80’s Maserati 430 Biturbo. Not something you see every day. Someone else tried to fix it but gave up. The problem according him was a burned resistor and transistor. He removed the resistor with some pcb damage and desoldered partly the transistor.  The via was still on the desoldered resistor leg. The resistor was a 0,09 ohm and I think somewhere between 2 to 5W. Not a value that is easy to find, but I found a 5W 0,1 ohm that measured 0,09 ohm. Because the original via was gone and the resistor longer I made a new hole  and soldered the leg on both sides to the pcb. Besides that I also made a new connection instead of the original via. Just to be sure. The original “dead” one was a bit roasted but still OK. So this was not the problem. Also the 2 darlingtons were OK. Tested them on my curvetracer to be sure. The transistors are not parallel or in serie. Each one drives it’s own ignition coil. 

The problem was a dead voltage regulator. An ultra lowdrop 5V automotive version. Some of the electronics had a 6V max. The rest of the damage was less as I expected. I was a bit afraid the eprom was damaged. But it tested Ok and I copied the code for safety. The eprom was probably protected by a 74HC373 octal latch that turned out to be dead. So he died not for nothing, RIP little chip. 

After checking and correcting bad solder joints and with a temporary 5V regulator it went back to the owner to check. And it worked. In the mean time the right regulator was delivered and I swapped it for the temporary 7805.

A “map” of the electronics

The unit has a microcontroller with an eprom and latch. They control the L482 Hall effect pickup ignition controllers. The latter each control a darlingtons that switches an ignition coil. There is a vacuum switch (I think) in the cabinet that connects to the 3 wires on the left. For the rest some opamps and a few nand gates. There is a conformal coating over de board. 

Triller element versterker Tira BAA120

De binnenkant

Een versterker om triller elementen aan te drijven. Je sluit er een functie generator op aan als bron dus eigenlijk een soort audioversterker.

Ik had geen triller elementen maar de versterker had voldoende aan een 4 ohm load. Deze zit in dat blik tussen scoop en amp. Een berg weerstanden parallel in olie gehangen. Werd aardig warm toen hij vol open ging.

Fixed

Julabo oilbath

Julabo after repair

This is an oil bath with a compressor to cool and a heating spiral to heat the oil. There also is a pump in the bath. That was stuck. Besides that the two mains switches where burned and a lot of other small problems. It was not used for a long time. They are not very handy to work on. It needs to stay right-up because the compressor does not likes it to lay on its side.

The controller

 

Magnetometer

 

Yep, that’s all folks

Here is an instrument you do not see every day. A magnetometer, the voodoo is in the fluxgate sensor. But that is nothing more as a boring grey piece of potted tubing. The principle is not so difficult but building a good sensor is. (so I’m told) The 3rd part is software to analyse the data.

The real magic comes from the man who uses this instrument to measure magnetic fields in X,Y,Z directions on places where they have, or want to install, a scanning electron microscope. Those magnetic fields can influence the beam of electrons in the SEM. Interpreting of the data is complex and not many people do this.

The owner was in Norway when it died and he contacted me. He brought it to me the next day and collected it the next day on his way to Germany. It was not a very complex repair. I also placed a new battery the owner already had. The old one bulged and was almost penetrated by the pins from the components because it is mounted under the pcb.  It had a low battery beeper but the owner did not hear that  so I mounted a bright blue led that lights up when the beeper goes on.